روش صحیح برنامه ریزی

هر دانش آموز و یا داوطلب کنکور باید با توجه به توان وموقعیت خود برنامه ای برای درس خواندن داشته باشد ودر این برنامه ریزی رعایت یکسری اصول کلی لازم است .

۱ – برنامه شخصی باید متناسب با برنامه کلاسی  ( مدرسه وسایر کلاس ها ) باشد .

۲- برنامه باید قابل انعطاف باشد به گونه ای که بتوان بسته به شرایط مختلف آن را تغییر داد . همواره یکسری از حوادث غیر قابل پیش بینی با عث بر هم خوردن نظم برنامه می شود .

۳ –در هر برنامه بایدیکسری کارهای ثابت ویکسری کارهای متغیر بنا به شرایط هر هفته در نظر گرفت .

 

۴ – در برنامه باید برای هر درس تعداد ساعات کافی در نظر گرفته شود . معمولاًباید به ازای  هر ساعت مدرسه ، ۲ ساعت مطالعه در منزل در نظر گرفته شود . البته باید در نظر گرفت ، برای دروسی که در آن ها ضعف بیشتری وجود دارد ، زمان بیشتری در نظر گرفته شود .

۵ – زمان مطالعه هر درس باید، نزدیک به زمان کلاس آن باید باشد . ( قبل و بعد از کلاس )

۶ – برای دروس حفظی و یا مفهومی زمان های متفاوت در نظر گرفته می شود .

۷ – در برنامه ریزی فردی هم مانند برنامه ریزی کلی مشخص نمود ن اولویت ها بسیار مهم می باشد .

در برنامه هر دانش آموز ، اولویت اول انجام تکالیف مدرسه و آمادگی برای امتحانات مدرسه می باشد و بعد از آن کارهای فوق برنامه قرار می گیرند.

۸ – برنامه درسی نباید بیش از حد متراکم باشد و باید به طور هماهنگ شامل کلاس ومدرسه ، درس ومطالعه ، استراحت وتغذیه ، خواب و آسایش وبرنامه های متفرقه باشد .

۹ – در هر برنامه باید زمانی برای مرور هفتگی اختصاص یابد . این مرور حتی برای دروسی که تکالیف آنها به طور کامل انجام شده ، حداقل یک ساعت در هفته باید باشد . با این مرور مطالب یاد گرفته شده تازه می شود و حضور ذهن بیشتر می گردد .

۱۰ – بین هر دو درس مشابه یک درس دیگر خوانده شود ، تا از تداخل دروس جلوگیری  شود . مثلاً بین مطالعه فیزیک وریاضی درسی مانند ادبیات یا زبان انگلیسی مطالعه شود باید این عمل علاوه بر جلوگیری از تداخل مطالب ، به مغز فرصت تجدید انرژی داده می شود و از خستگی ذهنی جلوگیری می شود .

۱۱- حجم مطالب انتخاب شده متناسب با زمان ودر جه اهمیت دروس باشد ودر حین مطالعه انسجام عمل وجود داشته باشد ( زیادروی یک مطلب تکیه نشود ) . در این عمل دشواری ویا راحتی دروس در نظر گرفته نشود ( زیرا اغلب تخمین دشواری دروس از طرف دانش آموز به درستی انجام نمی شود ). فقط باید در نظر گرفت که حجم مساوی از دروس مختلف زمانهای متفاوت لازم دارد .

۱۲ – خود را مقید به انجام برنامه کنید وبرای بهتر شدن روند انجام برنامه وداشتن انگیزه برای خود پاداش و یا جریمه در نظر بگیرید .

۱۳ – بعد از ۱۲ شب بیدار نمانید ، چون خستگی برروی شما اثر خواهد گذاشت .

۱۴ – پس از خوردن غذا کمی استراحت کنید وبعد از آن مطالعه را شروع نمایید .

۱۵ – در هر روز بین ۲ تا ۵ درس ( عنوان کتاب ) مختلف مطالعه شود .

موفق و سربلند باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.