داستان وسواس فکری و کنکور

وسواس فکری

وسواس فکری چیست و چه تاثیری در کنکور دارد؟

حتما شما نیز با شنیدن نام وسواس ذهن خود را به سمتی سوق میدهید که در آن وسواس شستن دست ها و نظافت و … معنا میشود در صورتی که چنین نیست و نوعی از وسواس وجود دارد که بر خلاف تصور مردم ربطی به پاکی و تمیزی ندارد و آن نیز وسواس فکری میباشد که متاسفانه بسیاری از مردم نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا به آن مبتلا هستند.

 

اما باید بدانیم که وسواس فکری چیست ؟

 

تعریف :

در واقع وسواس فکری را هجوم افکار مزاحم و بی اساس و بر پایه شک و تردید به ذهن تعریف میکنند. بطور مثال داوطلبی که سوالات زیر در ذهن او مداوم در حال تکرار شدن است ممکن است دچار وسواس فکری شده باشد.

 

آیا میتوانم در کنکور قبول شوم ؟ آیا فرصت کافی دارم ؟

سوالاتی از این دست میتواند علتی باشد بر داشتن وسواس فکری اما باید بدانیم که صرفا همچین سوالاتی را از خود پرسیدن دلیل بر یقین داشتن بر وجود وسواس فکری نیست زیرا استرس هایی همیشگی از کنکور در داوطلبان وجود دارد و این سوالات میتواند ناشی از وجود همان استرس باشد اما اگر این سوالات به یک دغدغه دائمی تبدیل شود.

به طوریکه فرد را از انجام هر کاری باز رند میتوان گفت که این سوالات فرد را دچار وسواس فکری کرده است پس تا زمانیکه افکار منفی و بی پایه و بر اساس شک در ذهن فرد به یک دغدغه تبدیل نشده است نمیتوان گفت که فرد دچار وسواس فکری و ذهنی میباشد.

به عنوان مثال دانش آموزی درسی را ۵ ساعت مطالعه میکند و از آنجایی که دچار وسواس فکری است حدس میزند و فکر میکند که به خوبی یاد نگرفته است و ساعت ها ذهن خود را با این سوال مشغول خواهد کرد که اگر در ذهنش نماند چه میشود.

این یعنی از دست دادن فرصت های گران بها برای مطالعه و فکر کردن در مورد چیزی که اساس و پایه ندارد و صرفا یک توهم و وسواس فکری است که باید با این موضوع مقابله کرد.

 

روش های درمان :

داشتن وسواس به طور عادی و راحت سرکوب نمیشود زیرا عادتی است که در ذهن فرد نقش بسته است و نمیتوان یک شبه آن را سرکوب کرد و فرد وسواسی حتما باید به روانشناس مراجعه کرده و درمان های خاص مناسب با نوع وسواس را پیگیری کند و در صورت نیاز به روانپزشک ارجاع داده شود تا با مصرف دارو بتواند وسواس فکری را از خود دور کند .

اما علاوه بر این راهکار هایی کمکی وجود دارد که فرد با انجام آنها میتواند تا حدی وسواس خود را کنترل کند تا زمانی که به پزشک و مشاور مراجعه کند و بهبود یابد یکی از این راهکار ها اختصاص یک ساعت مخصوص به افکار وسواسی است.

به عنوان مثال ساعت ۱۰ شب تا ۱۱ شب را به افکار وسواسی خود اختصاص دهید و فقط و فقط در این ساعت به این موارد فکرکنید و به این نتیجه برسید که این موارد اساسا بی پایه و غیرعلمی هستند.

در طول روز نیز هر زمان این افکار به ذهن شما آمدند آنها را به این ساعتی که مشخص کرده اید موکول کنید و این زمان را هر روز سعی کنید کمتر و کمتر کنید تا روزی برسد که دیگر افکاری منفی به دغدغه برای شما تبدیل نشود.

یکی دیگر از کارهایی که میتوانید برای کنترل این افکار به کار بگیرید آن است که آنها را روی کاغذ نوشته و جعبه ای آماده کنید . این افکار منفی را در درون جعبه انداخته و به آنها نگاه نکنید. این کار از نظر روانی شما را آرام تر خواهد کرد و باعث میشود که به نظر خودتان افکار منفی از شما دور شده است.

البته باز هم میگوییم درمان قطعی این مشکل با مراجعه به مشاور و روانشناس و نیز در نهایت روانپزشک حل خواهد شد و این راهکار ها تنها برای کنترل کردن وسواس است و به طور کلی این مشکل با این روش ها حل نخواهد شد.

داشتن وسواس فکری شما را از هدف خود دور میکند و تمرکز شما را کامل از بین خواهد برد زیرا زمانی را که میتوانید به مطالعه اختصاص دهید در حال تفکر به مواردی هستند که واقعیت نداشته و تنها نظم فکری شما را برهم میزند.

پس تا جای ممکن سعی داشته باشید که ذهنی آرام داشته باشید تا بتوانید به هدف والای خود از کنکور برسید در واقع وسواس دشمن و مانع موفقیت شما خواهد شد پس اگر از آن دسته از افرادی هستید که یک موضوع ذهن شما را بسیار درگیر خود کرده و به دغدغه ای برای شما تبدیل میشود بهتر است که سریع تر به فکر راه حلی برای آن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.