درس شیمی را چگونه مطالعه کنیم

روش مطالعه شیمی

روش مطالعه درس شیمی

درس شیمی یکی از مهم‌ترین درس‌های دو رشته‌ ریاضی و تجربی است. ممکن است دانش آموزان با این درس نتوانند به‌خوبی ارتباط برقرار کنند و شاید یکی از نقاط ضعفشان نیز همین درس باشد.

درس شیمی در دو بخش مسائل و متن قابل‌بررسی است که هرکدام می‌تواند به گونه‌ی مؤثرتری مطالعه شود.

موضوع اول اینکه بهترین زمان خود برای مطالعه این درس را پیدا کنید اگر تاکنون در این درس موفق نبوده و به آن حس خوبی ندارید بی‌گدار به آب نزنید و وقتتان را هدر ندهید.

شرایط ذهنی و روحی مناسبی برای مطالعه این درس پیدا کنید، به‌گونه‌ای که تمام تمرکزتان روی این درس باشد و انرژی خوبی نیز داشته باشید.

 یک جزوه مخصوص برای خلاصه‌نویسی و یادداشت نکات داشته باشید که در دوره‌های مرور به سراغ آن بروید. این جزوه را به‌گونه‌ای بنویسید که به زبان و بیان دلخواه شما باشد و بتوانید آن را درک کنید و از خواندن آن لذت ببرید.

بهتر آن است که از متن شروع کنید و سپس به سراغ حل مسائل بروید، وقتی متن کتاب را مسلط باشید درک چگونگی طراحی تست‌ها و درجه دشواری آن‌ها برایتان میسرتر می شود.

متن کتاب را ابتدا یک‌بار به‌صورت روزنامه‌وار بخوانید. بار دوم این کار را با دقت انجام دهید و به سراغ کلیدواژه‌ها و نکات مهم بروید پس‌ازاین کار شما مفهوم فصل و محتوای آن را می دانید.

حال به فراخور مبحث مورد مطالعه از مباحثی که خوانده‌اید سؤال طراحی کنید و پاسخ بدهید. در همین مرحله می توانید بازیابی خوبی نیز داشته باشید و یادگیری تئوری خود را قویتر کنید.

برخی فصول شیمی مانند فصل‌های اول و دوم کاملاً مفهومی و به نوعی حفظی هستند متن کتاب درسی بهترین منبع برای یادگیری است زیرا ساماندهی منظم‌تری دارد، لذا به‌هیچ‌وجه مطالعه متن را با کتاب کمک‌درسی شروع نکنید.

‌به سراغ مسائل شیمی می رویم، آنجایی که بحث بر تمرکز و اجرای دانسته‌های تئوری است. برای حل مسائل عجول نباشید! ابتدا سعی کنید چند مسئله را که خود کتاب حل کرده ببینید و مرور کنید. بهتر است این مسائل را تجزیه کرده و به سؤالات ریزتر و هم‌چنین پاسخ‌های ریزتر تقسیم کنید تا متوجه شوید هر قسمتِ سؤال چه راه‌حلی دارد. بعدازاین مرحله چند تست دیگر را از کتاب کمک‌درسی به همین روش تنها ببینید و مرور کنید.

اگر در این مرحله نیاز به رفع اشکال داشتید به این کار بپردازید در غیر این صورت به سراغ حل چند تست آموزشی بروید، یعنی بدون رعایت زمان‌بندی و اصول تست‌زنی مثل یک سؤال تشریحی با آن رفتار کنید. همواره تلاش کنید از سؤال‌هایی که حل می‌کنید، سؤال‌هایی بیشتر و مختلف‌تری را خودتان استخراج و طراحی کنید.

 بعد از تمرین و تکمیل یادگیری، مجموعه تست تعیین کنید و در زمان مشخص آن‌ها را حل کنید و بعد نیز به سراغ ارزیابی تخصصی و کامل آن‌ها بروید. سؤال‌های نادرست تان را رفع اشکال کرده و مجدد حل کنید و آن‌هایی که زمان‌گیر بودند را بررسی کنید. در همین بین، سؤال‌های خاص ازجمله دشوارها، زمان‌گیرها و مهم‌ها را نشان‌دار کنید تا در زمان بازه‌های مرور ابتدا به آن‌ها رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.