برنامه مهندسی سیستم های انرژی در کلاسهای امیر مسعودی قسمت (۱)

برنامه مهندسی سیستم های انرژی در کلاسهای امیر مسعودی قسمت (۱)

مقدمه ای برای معرفی رشته مهندسی سیستم های انرژی : در حال حاضر روند رو به رشد تقاضای انرژی از طریق گسترش سیستم های عرضه انرژی و بهره برداری از منابع انرژی فسیلی تامین می شود. رشد سریع مصرف انرژی و سهم بالای انرژی های فسیلی در تامین انرژی مورد نیاز بخشهای مختلف مصرف کننده انرژی، موجب سرعت بخشیدن به روند پایان پذیری منابع انرژی فسیلی و پخش حجم زیادی از مواد آلاینده در محیط زیست شده است. علاوه بر این، وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای ناشی از صادرات منابع انرژی فسیلی، موجب شده تا نظام اقتصادی کشور به شدت از تحولات بازار جهانی انرژی تاثیر بپذیرد. از سوی دیگر ارتباط گسترده بخش انرژی با تحولات مختلف فنی، علمی، اقتصادی و اجتماعی ایجاب می کند تا طراحی، توسعه و بهره برداری از سیستم های انرژی به صورت بهینه صورت پذیرد. به این ترتیب نقش دانشگاهها در تربیت نیروی انسانی آموزش دیده و کارآمد در زمینه های مختلف انرژی بسیار مهم و اساسی ارزیابی می شود.
با توجه به نقش کلیدی تعاملات انرژی در سطح جهان، بررسی تجربیات کشورهای مختلف در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. ایجاد رشته مهندسی انرژی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دنیا از دهه ۱۹۷۰ میلادی با توجه به افزایش سریع قیمت انرژی و ضرورت تربیت نیروهای متخصص در زمینه های مختلف انرژی آغاز شد. از اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی و پس از شوک بازار جهانی نفت، با توجه به پیچیدگی های مسائل و مشکلات بخش انرژی و احساس نیاز مبرم کشورها به تربیت نیروهای متخصص جهت یافتن راه حل های مناسب در زمینه های مختلف انرژی، به تدریج ایجاد مراکز تحقیقاتی و آموزشی در این رابطه در آمریکا، کشورهای بزرگ عضو اتحادیه اروپا و برخی کشورهای آسیایی آغاز شد.
ایجاد رشته مهندسی سیستم های انرژی در مقطع تحصیلات تکمیلی در سال ۱۳۷۶ مطرح و ضرورت راه اندازی آن در شورای تحصیلات تکمیلی و شورای دانشگاه مورد تصویب و مجوز رسمی آن در سال ۱۳۷۸ از شورای گسترش در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت شد. پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد مهندسی سیستم های انرژی در دانشگاه صنعتی شریف از مهرماه سال ۱۳۷۸ آغاز شد. گروه سیستمهای انرژی از سال ۱۳۸۱ اقدام به جذب دانشجویان دکتری در چارچوب گرایش تبدیل انرژی در دانشکده مهندسی مکانیک نمود. در سال ۱۳۸۸ برنامه دوره دکتری مهندسی سیستمهای انرژی در دانشکده مهندسی انرژی تصویب و در حال حاضر برای اخذ مجوز اجرا، به وزارت علوم ارسال شده است.
برنامه آموزشی کارشناسی ارشد مهندسی سیستمهای انرژی مجموعه ای است شامل دروس نظری و علمی جهت تربیت متخصصین انرژی. هدف از ارائه رشته مهندسی سیستمهای انرژی آن است که کارشناسان آزموده برای طراحی، توسعه و بهره برداری از سیستمهای استخراج، فرآورش، تبدیل، انتقال، توزیع، مدیریت و مصرف انرژی تربیت شوند. طول دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ۲ سال (۴ نیمسال) است. تعداد کل واحد های آموزشی و پژوهشی ۳۲ واحد می باشد.
سیستم های انرژی شامل ۳ گرایش سیستم انرژی-تکنولوژی انرژی و محیط زیست است.
رشته مهندسی انرژی رشته ای تقریباً جدید محسوب می شود.
رشته مهندسی انرژی سال ۷۲ در دانشگاه علوم تحقیقات برای اولین بار در ایران آورده شد. سال ۷۹ دانشگاه صنعتی شریف هم این رشنه را اضافه کرد. کلاً ۳ دانشگاه دارند این رشته را که سومین دانشگاه خواجه نصیر هستش.


مهندس امیر مسعودی مدرس برتر فیزیک و ریاضی کنکور
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.