الگوی خواب کنکورها از امیر مسعودی (بخش سوم )

الگوی خواب کنکورها از امیر مسعودی (بخش سوم )

دلایل پرخوابی داوطلبان کنکوری

اهمیت خواب کنکوری ها : یکی از مشکلاتی که دانش‌آموزان کنکوری با آن مواجه هستند مسئله‌ی پرخوابی است. دلایل و عوامل مختلفی باعث ایجاد مشکل پرخوابی می‌شوند؛‌ بنابراین شخصی که با این مسئله درگیر است باید از میان عوامل مختلف، عاملی را که موجب پرخوابی می‌شود کشف و رفع کند.

اهمیت خواب کنکوری ها : به طور کلی پرخوابی و کسلی معمولاً همراه با کمبود اکسیژن بروز می‌کند. اگر در طولانی‌مدت در محیطی با تهویه‌ی نامطبوع قرار بگیریم، با خمیازه‌های طولانی و متعدد این هشدار را از طرف بدن دریافت می‌کنیم. در این حالت باید در صورت امکان نسبت به ایجاد تهویه اقدام کنیم و اگر این امکان فراهم نبود باید محل را ترک کرد.

اهمیت خواب کنکوری ها : از عوامل دیگر پرخوابی، عدم خواب کامل ۶-۸ ساعته و چرت‌های کوتاه به جای آن است. مغز برای طبقه‌بندی مطالب و آماده شدن برای دریافت مطالب جدید نیاز به خواب کامل دارد و چرت‌های کوتاه اجازه‌ی انجام آن را نمی‌دهند. هم‌چنین تعدد وعده‌های خواب بیش‌تر موجب خواب‌آلودگی می‌شوند.

اهمیت خواب کنکوری ها : عوامل روانی نیز سهم بزرگی در پرخوابی دارند. ناامیدی، افسردگی و بی‌انگیزگی از مهم‌ترین عوامل روانی پرخوابی هستند. اگر هر کدام از موارد بالا در شخص وجود داشته باشد باید به روان‌شناس مراجعه کند.

از دیگر علل روانی پرخوابی می‌توان به یکنواختی محیط مطالعه اشاره کرد. بهتر است بعد از هر دوره‌ی یک‌‌ماهه، دو الی سه روز محیط مطالعه را تغییر دهید. این عمل می‌تواند با تغییر دکوراسیون یا تعویض محل مطالعه از کتابخانه به منزل یا برعکس صورت گیرد. هم‌چنین اگر اطرافیان بی‌حوصله و پرخواب باشند، به طور مستقیم تأثیرگذار هستند.

اهمیت خواب کنکوری ها : کمبود مواد معدنی ضروری و ویتامین‌ها نیز می‌تواند موجب پرخوابی شود؛ اما ماده‌ای که کمبود آن از علل شایع پرخوابی است، ویتامین D است. درصورت احساس کمبود این ماده باید نسبت به جبران آن از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها اقدام کرد.

به طور کلی ساعت خواب بر اساس عادت تنظیم می‌شود. دانش‌آموز کنکوری باید خود را به خواب کم (۶-۸ ساعت) عادت دهد.

مهندس امیر مسعودی مدرس برتر فیزیک و ریاضی کنکور
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.