روش صحیح برنامه ریزی

در برنامه ریزی درسی ، اول باید به طور واقع بینانه ساعات آزاد را در ۲۴ ساعت شبانه روز مشخص نمود . در هقته اول به طور واقعی ( بدون در نظر گرفتن امیدها وآرزوها ) جدولی مطابق جدول (۱-۱ ) از ساعات شبانه روز که قابل استفاده برای مطالعه   می باشد تهیه نمود . در این جدول برای ساعات حضور در مدرسه ویا کلاس بعلاوه رفت وآمد و غذا خوردن ساعت هایی رادر نظر گرفته ومطابق آن خانه های جدول را پر می نماییم.

هر روز ،

شنبه

یکشنبه

دوشنبه

سه شنبه

چهارشنبه

پنج شنبه

جمعه

۷تا۸

 

 

 

 

 

 

 

۸تا۹

 

 

 

 

 

 

 

۹تا۱۰

 

 

 

 

 

 

 

۱۰ تا۱۱

 

 

 

 

 

 

 

۱۱ تا ۱۲

 

 

 

 

 

 

 

۱۲ تا۱

 

 

 

 

 

 

 

۱ تا۲

 

 

 

 

 

 

 

۲ تا۳

 

 

 

 

 

 

 

۳ تا ۴

 

 

 

 

 

 

 

۴ تا ۵

 

 

 

 

 

 

 

۵ تا ۶

 

 

 

 

 

 

 

۶ تا ۷

 

 

 

 

 

 

 

۷ تا ۸

 

 

 

 

 

 

 

۸ تا ۹

 

 

 

 

 

 

 

۹ تا ۱۰

 

 

 

 

 

 

 

۱۰ تا ۱۱

 

 

 

 

 

 

 

۱۱تا ۱۲

 

 

 

 

 

 

 

جمع

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول(۱-۱)

 

با پر کردن خانه هایی از جدول که مربوط به کلاس ، درس ، خواب واستراحت و… می باشد زمان آزاد شما در هر روز مشخص می شود که جمع آن را در ردیف آخر جدول یادداشت می نمائیم . این زمان ، هر چه قدر که باشد ، زمان قابل دسترس شما در هفته جاری می باشد ، یعنی زمانی که شما در هفته جاری می توانید برای آن برنامه ریزی نمایید ( البته در هفته های بعد این زمان مسلما ً افزایش خواهد یافت )

حالا دانش آموز باید برای این ۶ روز ( از شنبه تا پنجشنبه )برنامه ریزی نماید و روز جمعه را هم برای مرور مطالب و جبران عقب ماندگی از برنامه اختصاص دهد .

در برنامه ریزی روزانه باید زمان لازم برای استراحت ، صرف غذا، عبادت و درصورت تمایل زمان کمی برای تماشای تلویزیون در نظر گرفته شود . ضمن اینکه برای هر فرد سالم در شبانه روز بین ۶ تا۸ ساعت خواب لازم است .

زمانی که در طول روز برای درس خواندن در نظر می گیرید باید به ترتیب به امور زیر اختصاص یابد .

 ۱ – یک نگاه کلی وجامع به دروس ارائه شده در مدرسه ( در روز جاری ) به طوریکه برای هر درس حدود ۱۵ دقیقه در نظر گرفته شود .

۲ – انجام تکالیف مربوط به دروس روز بعد

۳- پیش مطالعه دروسی که در روز بعد توسط دبیر ارائه خواهد شد .

۴ – در صورت وجود زمان ، دروس روز جاری را تجزیه تحلیل و بررسی نمود .

پس از مشخص نمودن برنامه هفتگی و نوشتن آن در خانه های خالی جدول قبل ، باید دید آیا برای هر درس متناسب با اهمیت آن زمان در نظر گرفته شده یا نه زیرا رمز موفقیت در تحصیل متناسب و هماهنگ خواندن درس می باشد . برای این کار جمع ساعات در نظر گرفته شده برای هر درس را ازجدول قبل در جدولی مطابق شکل وارد می کنیم .

نام درس

ادبیات

معارف

عربی

زبان

ریاضی

فیزیک

شیمی

زیست

زمین شناسی

تعدادساعات مطالعه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعدادساعات حل تمرین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هر دانش آموز متناسب با رشته تحصیلی خود نام دروس را در ردیف اول نوشته وساعات تخصیص یافته برای هر کدام را یادداشت می نماید .

پس از مشخص نمودن برنامه هفتگی و نوشتن آن در جدول باید برنامه را اجرا نمود.

برای انجام برنامه ، سعی نمایید دروسی را که برای هر روز در نظر گرفته اید حتماً مطالعه نمایید .

این مطالعه باید به صورتی باشد که دانش آموز با میل ورغبت انجام دهد پس لازم نیست که حتماً راس یک ساعت خاص مثلاً ریاضی خوانده شود . به این معنی که حتماً سر یک ساعت خاص مطالعه راشروع کنید اما در آن ساعت درسی را مطالعه کنید که از لحاظ ذهنی آمادگی مطالعه آن را داشته باشید اما این قید را هم برای خود در نظر بگیرید که برنامه مشخص شده آن روز را حتماً تا قبل از خواب انجام دهید و در هر شب مدت زمان مطالعه برای هر درس را در جدول زیر یادد اشت نمایید .

 

ادبیات

معارف

عربی

زبان

ریاضی

فیزیک

شیمی

زیست

سایر دروس

جمع

خواب

مدرسه

روش های مطالعه

فعالیت متفرقه

شنبه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یکشنبه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دوشنبه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سه شنبه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چهارشنبه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پنجشنبه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمعه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اعداد نوشته شده در جدول به طور واقعی باشد تا بتوان بعداً با توجه به آن نتیجه گیری نمود.

در ردیف درس ها ( سطر اول ) نام دروس مربوط به رشته خودتان را قرار دهید .

در پایان هر روز جمع ساعت مطالعه شده در آن روز و در پایان هفته جمع ساعات مطالعه شده را یادداشت نمایید و با زمان آزادی که قبلاً در جدول قبل محاسبه نموده اید مقایسه نمایید .

با ید بتوانیم حداقل از ۷۰ درصد زمان های آزاد استفاده نماییم .

با توجه به نتایج جدول فوق برنامه هفته بعد را طوری تنظیم نمایید که برای دروسی که کمتر مطالعه شده زمان بیشتری در نظر بگیرید . چگونه درس بخوانیم و بهتر امتحان بدهیم

تنظیم برنامه :

ابتدا به چند خصوصیت و فایده بارز برنامه می پردازیم . مطالعه برنامه ریزی شده باعث می شود:

۱٫از پراکنده خوانی پرهیز شود

۲٫ بواسطه تعیین ساعت بندی به همه دروس به اندازه اهمیتشان پرداخته شود

۳٫ از انباشتن دروس روی هم و معوق ماندن مطالعه در ایام نزدیک کنکور جلوگیری شود

۴٫ به علت مطالعه در ساعات مقرر روی موضوع و درس معین ، عامل عادت پیش می آید که بخودی خود باعث ایجاد پیش ذهن و آمادگی می شود

۵٫ از فشردگی درس ها  کاسته و خود بخود باعث جلوگیری از ناراحتی های هیجانی و اضطراب می شود.

   ۶٫ مطالعه درس های مشکل و ساده با توجه به اهمیت هر دو، بطور همزمان پیش رفته و از انباشتن و به تعویق افتادن در دروس مشکل جلوگیری به عمل ما آید.

چند عامل مهم در تنظیم برنامه:

بایستی برنامه را مطابق با رشته های مورد دلخواه خود انتخاب نمائید . برنامه بایستی انعطاف پذیر باشد، بطوریکه با تغییرات احتمالی که در آهنگ زندگی و یا شرایط درسی می آید هماهنگ شود

در فواصل ساعات برنامه درسی اوقات فراغت قرار دهید، بطوریکه در صورت پیش آمدن کارهای ضروری و غیر درسی بتوانید بدون ایجاد خستگی و ناراحتی ، درسها  ساعات عقب افتاده را جبران نمائید.

   برنامه درسی را طوری اجرا نمائید که با احتساب عوامل پیش بینی نشده مانند بیماری، گرفتاریهای خانوادگی و … قادر باشید نه تنها کلیه مطالب درسی  و تمرینات را انجام داده، بلکه چندین بار دروس را دوره نمائید. برای اینکار بایستی تا اندازه ای ساعات درسی را افزایش داد تا مثلاً در اواسط سال تحصیلی مطالعه کلیه دروس تمام شود.

برای مطالعه هر درس در برنامه درسی خود ، ساعات مناسبی از نظر موقعیت روز در نظر بگیرید.

برنامه را متناسب با روحیه و خصوصیات اخلاقی خودتان تنظیم نمائید. مثلاً دروسی را که برای شما مشکل است در ساعاتی مطالعه کنید که تمرکز ذهنی تان بیشتر است و خسته نمی باشید.

در دوره مطالعه خود حداقل هفته ای یک جلسه را برای مرور درس های خوانده شده قرار دهید

از وقت های آزادی که در طول روز دارید تا جایی که برایتان مقدور است  نهایت استفاده را بکنید، نگاه به فرمول ها، یادداشت ها، اسامی اشکال ، ورق زدن مطالب و کتاب های درسی، بطور کلی ور رفتن با کتاب ها و جزوات ، البته نه به صورتی که خسته شوید.

در برنامه ریزی روزانه، دروس به گونه ای انتخاب شده اند که تنوع درسی داشته و سعی گردیده که در برنامه روزانه هم دروس عمومی و هم دروس اختصاصی وجود داشته باشد. شما نیز بایستی سعی نمایید که این دروس را به صورت یک در میان (یک درس عمومی، یک درس اختصاصی) مطالعه نمایید. زیرا مطالعه پشت سر هم در موضوعی که مضمون شان بهم نزدیک است باعث خستگی و به هدر رفتن مطالعه می شود.

بهتر است برنامه درسی را با مداد بنویسید تا در صورت لزوم بتوانید در آن تغییرات مطابق با شرایط درسی را وارد کنید. آن دسته از ساعاتی درسی که به نظرتان اجباری است با مداد قرمز علامت بزنید. در صورت لزوم ساعات استراحت یا تفریح را هم می توانید در برنامه تان مشخص کنید . در برنامه درسی بایستی حتماً مرور برنامه درسی هم قید شود

پس از تنظیم برنامه ، آنرا با معلم و یا کسی که می دانید می تواند در تصحیح آن شما را یاری دهد در میان بگذارید و پس از وارد کردن تغییرات احتمالی ، شروع به اجرای آن کنید. البته بدیهی است هنگام اجرای برنامه مثل هر کار یا پدیده دیگری مدتی طول می کشد که بتوانید با تمام زوایا و اندازه های آن آشنا شده، بازده واقعی را بدست آورید

برای همین هم ، زیاد نگران عدم اجرای آن نباشید. تنها کافی است کمی صبر ، پشتکار و واقع بینی داشته باشید.

دفتر چه ای برای خود تهیه کنید از تقویم هم می توانید استفاده کنید و گزارش مطالعات روزانه خود را با بیان خصوصیات ، حجم و کمیت در آن قید کنید. مثلا تعداد صفحات خوانده ، تعداد تستهای زده  شده، نکات مهم ، اشکالات و … و در پایان آن هفته نتیجه کار خود را بررسی کرده ، سعی در رفع اشکالات درسی و مرور نکات مهم را داشته باشید.

گزارش نویسی در مطالعه

زمانی که برنامه درسی خود را مطابق با  ۱- جدول شماره (۱)، ۲- جدول شماره (۲) ۳- مبانی تنظیم برنامه درسی ۴- شیوه صیح مطالعه ۵- شرایط اقلیمی ، محیطی و خانوادگی خودتان تنظیم کرده اید، بایستی جهت بالا بردن راندمان آموزشی و برای هر چه دقیقتر نمودن مطالعات و جلوگیری از فراموش کردن مفاد و اهداف برنامه درسی، کلیه نکات این دفترچه را بخاطر سپرده و به مورد اجرا بگذارید و برای فراموش ننمودن نکات فوق سعی نمائید که هفته ای یکبار این جزوه را بازخوانی نموده و به مرور سعی نمائید تا نکته ای فراموش نشود.

دقت شود که گزارش می تواند به صورت ماهانه، پانزده روزه و یا هفتگی تنظیم گردد و یا ابتدا هفتگی، سپس پانزده روزه و بعد یک ماهه گردد (شیوه اصولی تر همین است)

اهمیت گزارش نویسی و کنترل فعالیت های آموزشی از آن جهت است که گاهی داوطلب بی آنکه بداند اثر عادت، سهل الوصول بودن بعضی از دروس، و علاقه به جزوه ای خاص و یا فرار و تنفر از درس و یا مباحثی از درسی خاص و …. پیروی کرده، نظم درسی مناسب خود را از دست می دهند، بنابراین پیشاپیش اعلام می داریم که کنترل کاری و گزارش نویسی حداقل ۵۰% کار را تسهیل کرده مدیریت درسی شما را بسیار بیشتر از آنکه فکر کنید تقویت خواهد کرد.

موفق باشید.

در برنامه ریزی درسی ، اول باید به طور واقع بینانه ساعات آزاد را در ۲۴ ساعت شبانه روز مشخص نمود . در هقته اول به طور واقعی ( بدون در نظر گرفتن امیدها وآرزوها ) جدولی مطابق جدول (۱-۱ ) از ساعات شبانه روز که قابل استفاده برای مطالعه   می باشد تهیه نمود . در این جدول برای ساعات حضور در مدرسه ویا کلاس بعلاوه رفت وآمد و غذا خوردن ساعت هایی رادر نظر گرفته ومطابق آن خانه های جدول را پر می نماییم.

هر روز ،

شنبه

یکشنبه

دوشنبه

سه شنبه

چهارشنبه

پنج شنبه

جمعه

۷تا۸

 

 

 

 

 

 

 

۸تا۹

 

 

 

 

 

 

 

۹تا۱۰

 

 

 

 

 

 

 

۱۰ تا۱۱

 

 

 

 

 

 

 

۱۱ تا ۱۲

 

 

 

 

 

 

 

۱۲ تا۱

 

 

 

 

 

 

 

۱ تا۲

 

 

 

 

 

 

 

۲ تا۳

 

 

 

 

 

 

 

۳ تا ۴

 

 

 

 

 

 

 

۴ تا ۵

 

 

 

 

 

 

 

۵ تا ۶

 

 

 

 

 

 

 

۶ تا ۷

 

 

 

 

 

 

 

۷ تا ۸

 

 

 

 

 

 

 

۸ تا ۹

 

 

 

 

 

 

 

۹ تا ۱۰

 

 

 

 

 

 

 

۱۰ تا ۱۱

 

 

 

 

 

 

 

۱۱تا ۱۲

 

 

 

 

 

 

 

جمع

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول(۱-۱)

 

با پر کردن خانه هایی از جدول که مربوط به کلاس ، درس ، خواب واستراحت و… می باشد زمان آزاد شما در هر روز مشخص می شود که جمع آن را در ردیف آخر جدول یادداشت می نمائیم . این زمان ، هر چه قدر که باشد ، زمان قابل دسترس شما در هفته جاری می باشد ، یعنی زمانی که شما در هفته جاری می توانید برای آن برنامه ریزی نمایید ( البته در هفته های بعد این زمان مسلما ً افزایش خواهد یافت )

حالا دانش آموز باید برای این ۶ روز ( از شنبه تا پنجشنبه )برنامه ریزی نماید و روز جمعه را هم برای مرور مطالب و جبران عقب ماندگی از برنامه اختصاص دهد .

در برنامه ریزی روزانه باید زمان لازم برای استراحت ، صرف غذا، عبادت و درصورت تمایل زمان کمی برای تماشای تلویزیون در نظر گرفته شود . ضمن اینکه برای هر فرد سالم در شبانه روز بین ۶ تا۸ ساعت خواب لازم است .

زمانی که در طول روز برای درس خواندن در نظر می گیرید باید به ترتیب به امور زیر اختصاص یابد .

 ۱ – یک نگاه کلی وجامع به دروس ارائه شده در مدرسه ( در روز جاری ) به طوریکه برای هر درس حدود ۱۵ دقیقه در نظر گرفته شود .

۲ – انجام تکالیف مربوط به دروس روز بعد

۳- پیش مطالعه دروسی که در روز بعد توسط دبیر ارائه خواهد شد .

۴ – در صورت وجود زمان ، دروس روز جاری را تجزیه تحلیل و بررسی نمود .

پس از مشخص نمودن برنامه هفتگی و نوشتن آن در خانه های خالی جدول قبل ، باید دید آیا برای هر درس متناسب با اهمیت آن زمان در نظر گرفته شده یا نه زیرا رمز موفقیت در تحصیل متناسب و هماهنگ خواندن درس می باشد . برای این کار جمع ساعات در نظر گرفته شده برای هر درس را ازجدول قبل در جدولی مطابق شکل وارد می کنیم .

نام درس

ادبیات

معارف

عربی

زبان

ریاضی

فیزیک

شیمی

زیست

زمین شناسی

تعدادساعات مطالعه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعدادساعات حل تمرین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هر دانش آموز متناسب با رشته تحصیلی خود نام دروس را در ردیف اول نوشته وساعات تخصیص یافته برای هر کدام را یادداشت می نماید .

پس از مشخص نمودن برنامه هفتگی و نوشتن آن در جدول باید برنامه را اجرا نمود.

برای انجام برنامه ، سعی نمایید دروسی را که برای هر روز در نظر گرفته اید حتماً مطالعه نمایید .

این مطالعه باید به صورتی باشد که دانش آموز با میل ورغبت انجام دهد پس لازم نیست که حتماً راس یک ساعت خاص مثلاً ریاضی خوانده شود . به این معنی که حتماً سر یک ساعت خاص مطالعه راشروع کنید اما در آن ساعت درسی را مطالعه کنید که از لحاظ ذهنی آمادگی مطالعه آن را داشته باشید اما این قید را هم برای خود در نظر بگیرید که برنامه مشخص شده آن روز را حتماً تا قبل از خواب انجام دهید و در هر شب مدت زمان مطالعه برای هر درس را در جدول زیر یادد اشت نمایید .

 

ادبیات

معارف

عربی

زبان

ریاضی

فیزیک

شیمی

زیست

سایر دروس

جمع

خواب

مدرسه

روش های مطالعه

فعالیت متفرقه

شنبه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یکشنبه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دوشنبه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سه شنبه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چهارشنبه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پنجشنبه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمعه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اعداد نوشته شده در جدول به طور واقعی باشد تا بتوان بعداً با توجه به آن نتیجه گیری نمود.

در ردیف درس ها ( سطر اول ) نام دروس مربوط به رشته خودتان را قرار دهید .

در پایان هر روز جمع ساعت مطالعه شده در آن روز و در پایان هفته جمع ساعات مطالعه شده را یادداشت نمایید و با زمان آزادی که قبلاً در جدول قبل محاسبه نموده اید مقایسه نمایید .

با ید بتوانیم حداقل از ۷۰ درصد زمان های آزاد استفاده نماییم .

با توجه به نتایج جدول فوق برنامه هفته بعد را طوری تنظیم نمایید که برای دروسی که کمتر مطالعه شده زمان بیشتری در نظر بگیرید . چگونه درس بخوانیم و بهتر امتحان بدهیم

تنظیم برنامه :

ابتدا به چند خصوصیت و فایده بارز برنامه می پردازیم . مطالعه برنامه ریزی شده باعث می شود:

۱٫از پراکنده خوانی پرهیز شود

۲٫ بواسطه تعیین ساعت بندی به همه دروس به اندازه اهمیتشان پرداخته شود

۳٫ از انباشتن دروس روی هم و معوق ماندن مطالعه در ایام نزدیک کنکور جلوگیری شود

۴٫ به علت مطالعه در ساعات مقرر روی موضوع و درس معین ، عامل عادت پیش می آید که بخودی خود باعث ایجاد پیش ذهن و آمادگی می شود

۵٫ از فشردگی درس ها  کاسته و خود بخود باعث جلوگیری از ناراحتی های هیجانی و اضطراب می شود.

   ۶٫ مطالعه درس های مشکل و ساده با توجه به اهمیت هر دو، بطور همزمان پیش رفته و از انباشتن و به تعویق افتادن در دروس مشکل جلوگیری به عمل ما آید.

چند عامل مهم در تنظیم برنامه:

بایستی برنامه را مطابق با رشته های مورد دلخواه خود انتخاب نمائید . برنامه بایستی انعطاف پذیر باشد، بطوریکه با تغییرات احتمالی که در آهنگ زندگی و یا شرایط درسی می آید هماهنگ شود

در فواصل ساعات برنامه درسی اوقات فراغت قرار دهید، بطوریکه در صورت پیش آمدن کارهای ضروری و غیر درسی بتوانید بدون ایجاد خستگی و ناراحتی ، درسها  ساعات عقب افتاده را جبران نمائید.

   برنامه درسی را طوری اجرا نمائید که با احتساب عوامل پیش بینی نشده مانند بیماری، گرفتاریهای خانوادگی و … قادر باشید نه تنها کلیه مطالب درسی  و تمرینات را انجام داده، بلکه چندین بار دروس را دوره نمائید. برای اینکار بایستی تا اندازه ای ساعات درسی را افزایش داد تا مثلاً در اواسط سال تحصیلی مطالعه کلیه دروس تمام شود.

برای مطالعه هر درس در برنامه درسی خود ، ساعات مناسبی از نظر موقعیت روز در نظر بگیرید.

برنامه را متناسب با روحیه و خصوصیات اخلاقی خودتان تنظیم نمائید. مثلاً دروسی را که برای شما مشکل است در ساعاتی مطالعه کنید که تمرکز ذهنی تان بیشتر است و خسته نمی باشید.

در دوره مطالعه خود حداقل هفته ای یک جلسه را برای مرور درس های خوانده شده قرار دهید

از وقت های آزادی که در طول روز دارید تا جایی که برایتان مقدور است  نهایت استفاده را بکنید، نگاه به فرمول ها، یادداشت ها، اسامی اشکال ، ورق زدن مطالب و کتاب های درسی، بطور کلی ور رفتن با کتاب ها و جزوات ، البته نه به صورتی که خسته شوید.

در برنامه ریزی روزانه، دروس به گونه ای انتخاب شده اند که تنوع درسی داشته و سعی گردیده که در برنامه روزانه هم دروس عمومی و هم دروس اختصاصی وجود داشته باشد. شما نیز بایستی سعی نمایید که این دروس را به صورت یک در میان (یک درس عمومی، یک درس اختصاصی) مطالعه نمایید. زیرا مطالعه پشت سر هم در موضوعی که مضمون شان بهم نزدیک است باعث خستگی و به هدر رفتن مطالعه می شود.

بهتر است برنامه درسی را با مداد بنویسید تا در صورت لزوم بتوانید در آن تغییرات مطابق با شرایط درسی را وارد کنید. آن دسته از ساعاتی درسی که به نظرتان اجباری است با مداد قرمز علامت بزنید. در صورت لزوم ساعات استراحت یا تفریح را هم می توانید در برنامه تان مشخص کنید . در برنامه درسی بایستی حتماً مرور برنامه درسی هم قید شود

پس از تنظیم برنامه ، آنرا با معلم و یا کسی که می دانید می تواند در تصحیح آن شما را یاری دهد در میان بگذارید و پس از وارد کردن تغییرات احتمالی ، شروع به اجرای آن کنید. البته بدیهی است هنگام اجرای برنامه مثل هر کار یا پدیده دیگری مدتی طول می کشد که بتوانید با تمام زوایا و اندازه های آن آشنا شده، بازده واقعی را بدست آورید

برای همین هم ، زیاد نگران عدم اجرای آن نباشید. تنها کافی است کمی صبر ، پشتکار و واقع بینی داشته باشید.

دفتر چه ای برای خود تهیه کنید از تقویم هم می توانید استفاده کنید و گزارش مطالعات روزانه خود را با بیان خصوصیات ، حجم و کمیت در آن قید کنید. مثلا تعداد صفحات خوانده ، تعداد تستهای زده  شده، نکات مهم ، اشکالات و … و در پایان آن هفته نتیجه کار خود را بررسی کرده ، سعی در رفع اشکالات درسی و مرور نکات مهم را داشته باشید.

گزارش نویسی در مطالعه

زمانی که برنامه درسی خود را مطابق با  ۱- جدول شماره (۱)، ۲- جدول شماره (۲) ۳- مبانی تنظیم برنامه درسی ۴- شیوه صیح مطالعه ۵- شرایط اقلیمی ، محیطی و خانوادگی خودتان تنظیم کرده اید، بایستی جهت بالا بردن راندمان آموزشی و برای هر چه دقیقتر نمودن مطالعات و جلوگیری از فراموش کردن مفاد و اهداف برنامه درسی، کلیه نکات این دفترچه را بخاطر سپرده و به مورد اجرا بگذارید و برای فراموش ننمودن نکات فوق سعی نمائید که هفته ای یکبار این جزوه را بازخوانی نموده و به مرور سعی نمائید تا نکته ای فراموش نشود.

دقت شود که گزارش می تواند به صورت ماهانه، پانزده روزه و یا هفتگی تنظیم گردد و یا ابتدا هفتگی، سپس پانزده روزه و بعد یک ماهه گردد (شیوه اصولی تر همین است)

اهمیت گزارش نویسی و کنترل فعالیت های آموزشی از آن جهت است که گاهی داوطلب بی آنکه بداند اثر عادت، سهل الوصول بودن بعضی از دروس، و علاقه به جزوه ای خاص و یا فرار و تنفر از درس و یا مباحثی از درسی خاص و …. پیروی کرده، نظم درسی مناسب خود را از دست می دهند، بنابراین پیشاپیش اعلام می داریم که کنترل کاری و گزارش نویسی حداقل ۵۰% کار را تسهیل کرده مدیریت درسی شما را بسیار بیشتر از آنکه فکر کنید تقویت خواهد کرد.

موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.